LCHF Semlor


Ingredienser 6st
Bulldeg:
2 dl (90g) mandelmjöl
1 dl Hi-Maize (60g), jag använde samma mängd pofiber
0,75 dl Sukrinmelis, jag använde lika mängd sukrin
2 msk Fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk mald kardemumma
1 nypa salt
2 ägg
0,5 dl vispgrädde
.
.
Mandelmassa:
1 dl (45g) mandelmjöl med extra lite kolhydrater
2,5 msk SukrinMelis
Vatten
.
.
Till garnering:
3 dl vispad grädde (gärna ekologisk)
1 msk SukrinMelis
.
Gör så här: Bulldeg: Vispa grädden. Blanda alla torra ingredienser i en bunke, tillsätt de knäckta äggen, vispa med elvisp så det blandas ordentligt. Rör ner vispgrädden. Klicka ut rundlar på en plåt med bakplåtspapper (tänk på att de växer både på höjden, men även i diameter i ugnen, när Du klickar ut), fördela smeten till 6 st bullar, försök att jämna till ytan med baksidan av en matsked (doppa den gärna i iskallt vatten).
.
Grädda 8-10 minuter (jag gräddade ca 10-15 min) i ugn på 200 grader, eller tills bullarna ser färdiga ut . Pensla bullarna direkt efter gräddningen med uppvispat ägg med en skvätt grädde, så blir ytan mjuk. Jag glömde att pensla dom så dom blev lite "knapriga" på utsidan men det gjorde mig igenting alls, tyckte det vart jätte gott med lite konsistens på den.
.
Mandelmassa: Blanda mandelmjöl och SukrinMelis, tillsätt vatten lite i taget tills Du fått en konsistens som Du själv uppskattar att ha i semlor! 
.
Montering: Skär av locken på bullarna, bred eller klicka ut mandelmassan, spritsa eller klicka på vispgrädde, lägg på locket och pudra med SukrinMelis.
Jag gröpte ur dom lite så jag kunde trycka ner mandelmassan lite.
.
.
Detta recept har jag hittat lite överallt på internet så jag vet inte vars de kommer ifrån grunden så de är lite svårt att länka det..
.
.
Jag är impad, har nog inte hittat nått recept som verkligen smakar nästan lika som "orginalet", detta är inte långt ifrån alltså. Det var good! Detta borde ni baka om ni är sugen på en semla nu i semeltiderna :)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback