LCHF frukostbröd

Ikväll fick jag ett stort ryck, har bakat 3 sorters bröd. Det jag har smakat än så länge är sesambrödet, så himla gott!!!! Och så lite kolhydrater per skiva, hur bra som helst!
.
.
Sesambröd
.
.
Ingredienser:
1 msk fiberhusk
2 dl skalade sesamfrön
1 tsk bakpulver
2 dl riven ost
3 ägg 

Gör så här
Blanda alla torra ingredienser plus ost. Tillsätt äggen och rör ihop till en jämn massa. Häll massan på en bakpappersklädd plåt. Bred ut massan tunt (min kaka blev 38x24 cm) med en slickepott eller använd en bit plastfolie och brödkavel. Grädda i 225 grader i 8 min. Låt svalna och skär i lämpliga bitar. Torka i ugn på 75 grader om du vill ha hårt bröd. Jag fick ut 12 bitar och det ger 0,8 kolhydrater / skiva. Tummen upp!
.
.

LCHF Knäckebröd
Antal: 6 st
Tid: 25 minuter

Ingredienser
1,5 dl skalade sesamfrön
1 dl riven ost
1/2 tsk salt
1 ägg

Gör så här
Blanda – det blir en lite kletig smet. Bred ut tunnt på bakplåtspapper, grädda 15 min 175gr, skåra för bitar och vänd och låt torka på eftervärmen i ugnen.

Variation
I. Byt ut 1/2 dl sesam mot linfrö.
II. Tillsätt 1 – 2 msk olivolja, så blir brödet sprödare.
III. Med lite mer salt samt olivoljan, blir det ett tv-snack man kan äta med nån god dipp!

Jag fick ut 10 st av detta och det ger 0,5 kolhydrater / skiva

.
.
LCHF Pones
.
För: 6 personer
Tillagningstid: 25 minuter minuter
.
6 bröd = 2,6 g kolhydrater per bröd.
.

Ingredienser

3 dl pofiber
2 tsk fiberhusk
2 tsk bakpulver
Lite salt
250 g kesella
1 ägg
50 g smält smör
En skvätt grädde (ca ½-1 dl)
.

Beskrivning

Sätt ugnen på 200 grader.

Smält 50 gram smör. Blanda ihop torrvarorna.

Fördela i Kesella. Blanda i ett ägg. Blanda i det smälta smöret och en skvätt grädde!

Låt stå och fiberhusken svälla i 10-15 minuter (annars kan du få magknip). 

Knåda ihop 6 bullar och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt.

Grädda i ca 15-20 minuter i mitten/nedre delen av ugnen.

Låt svalna något, avnjut dem sedan med eget val av LCHF-anpassat pålägg!
Jag hade i ca 1 dl grädde, höftade lite så jag tror att jag fick ut 4,1 kolhydrater / bulle. Lite väl mkt att ha som frukostbulle så dessa
får nog bli mer till om man vill lyxa till det med nån bulle någon gång. :) Alltid bra att ha sånt i frysen så det bara är att ta fram.
Hade även i lite kardemumma, tror det kommer lyfta smaken.
.
.
Har frusit in sesambrödet och ponesen, tror att detta kommer bli hur underbart som helst, att kunna äta en bit bröd till frukost!
Woohooo!!!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback