LCHF Blåbärsmuffins

Idag var vi på vintermarknaden här i stan, gjorde inga fynd alls måste jag säga. T köpte munkar nån korv o kött. När vi kom hem så kom Sara och Patrik, fikade lite o sen drog dom hemöver igen.
Jag beställde mandelmjöl från internet för några dagar sen o igår hade det kommit, så idag hämtade jag ut det. Så när jag ändå inte hade något att göra så kunde jag äntligen göra mina efterlängtade blåbärsmuffins. Var jätte lätta att göra, dock kändes inte receptet riktigt komplett på hur man skulle göra med smeten men jag gick efter känsla. Blev super goda!!! Smakade en liten bit alldeles nyss, längtar tills sen ikväll då L & P ska komma på besök så vi får fika! :D
Här är recept för dom som är intresserade, blir ca 12 st och ger 2,2 kohl / muffins:
.
.

4 ägg
4,75 dl mandelmjöl
1,10 dl smält smör
1,10 dl vispgrädde
Sockerersättningsströ motsvarande 75 g socker
1 kryddmått Dr Oetkers vaniljarom
En rundad tsk bakpulver
1 msk citronjuice (koncentrerad)
2,5 dl stora frusna blåbär

Ugn 180 grader.
Vispa ”socker” och ägg pösigt. Blanda ihop de torra ingredienserna och vänd ner dem (vispa ej!) Vänd till slut ner blåbären och portionera upp i muffinsformar.
Grädda i ca 25 min.

Märks att man använder mandelmjöl o inte vanligt mjöl, dom blir inte lika fluffiga men ack så goda för det! Man känner av mandeln litegran, mig gör det inget men dom som är känsliga kanske inte ska göra dom. :) Blir jätte saftiga o goda, även ni som inte äter efter LCHF kan göra dessa. Supergott!




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback