LCHF Morotskaka

Ingredienser:
50g smör
3 ägg 
3 msk sockerersättning
lite salt
3 dl mandelmjöl
1 dl turkisk yoghurt
2 tsk kanel
1 tsk ekologiskt vaniljpulver
1,5 tsk bakpulver
2 små morötter


Till creme cheese frostingen:
200g philadelphiaost
50g smör
1-2 msk sockerersättning
0,5 dl creme fraiche


Gör så här
Smält smöret och blanda ner vaniljpulvret, låt svalna.

Kör mandlarna i en matberedare till det har blivit ett mandelmjöl

Blanda mandelmjöl tillsammans med kanel och bakpulver

Vispa ägg, sockerersättning och lite salt poröst i en matberedare med ballonvisp eller med vanlig elvisp..vispa länge så att det blir fluffigt.

Häll i mandelmjölet, kanel, bakpulver och den turkiska yoghurten.

Skala och riv morötterna på den fina sidan på ett rivjärn. OBS!!! Om du river på den grova sidan så blir morötterna torra istället för saftiga. Häll ner i smeten och blanda väl.

Till sist blandar du i det smälta vaniljsmöret. 

Häll ut smeten i en form klädd med smörpapper/bakplpåtspapper. Grädda ca 25 min på 175 grader.

Gör under tiden den goda creme cheese frostingen. Tänk på att smöret ska vara mjukt. Blanda ihop ingredienserna och bred över kakan när den har svalnat. 
Om du vill kan du strö på kokos eller dekorera med morot eller låt den vara som den är.
.
Hittade receptet på www.lchfrecept.com
.
Den luftar ljuvligt vill jag lova, har nyss tagit den ur ugnen så nu väntar jag på att den ska svalna så jag kan bre på frostingen. Om den smakar så gott som det luktar så kan jag lätt säga att denna kommer bli en favorit.
Hoppas att den är god!!! Vill så innerligt att de ska finnas någon kaksort som man inte sitter o jämför med den "vanliga" om hur mkt godare den är.
.
Idag var jag upp till syon på Nipan, ska läsa matte B nu, så fort boken dimper ner i posten så ska jag börja. Kommer bli konstigt att sitta med böcker igen, var några år sedan sist :P Måste göra klart den på 9 veckor så jag kan komplitera min betyg till skolorna jag sökt till hösten. Jag är ju inget mattegeni direkt men jag tror T och min L kommer vara mina räddare i nöden när jag inte är på någon lektion där uppe.
Ska försöka göra klart den så fort som möjligt så jag slipper känna en massa stress över det.
Det ordnar sig nog, hoppas jag!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback